اصفهانگلیسی

خوب نیست آدم انگلیسی بلد نباشد. فارسی یادتان رفت، رفت، اما انگلیسی را بجویید حتی اگر در آمریکای جنایت‌کار باشد یا اروپای خیانت‌کار و یا هر جهنم دره‌ای!
چند روز پیش هوس کردم سری به چای‌خانه سنتیِ چهارباغ بزنم. چون کارهای من غیرِ کار آدمیزاد است، دست به این کار شنیع زدم، شما سعی کنید از این کارهای خبیثانه انجام ندهید.
طبق قول «اگه هوسه، یه بار بسه»، به خواهش نفسم عمل کرده و نیت کردم بعد از مدت‌ها قلیانی بکشم و صفایی به ریه بدهم. وارد چای‌خانه شدم. به آقایی که همان اول یک «بفرماین» تحویلم داده بود، گفتم: «یه قلیون به انتخابی خودیدون بیذارین.» با مهربانی پاسخم داد: «سَبُک باشِد یا سنگین؟»» سنگین می‌کشیدم، مطمئناً تا خانه تلو‌تلو می‌خوردم، گفتم: «سَبُک باشِد دادا.» فریاد زد: «ممده دادا! یه پرتقال...» ممده که گفت: «رو چِشَم»، من در منتهی‌الیه چای‌خانه، روی تختی جاخوش کرده بودم.
حلقه‌های دود، یکی پس از دیگری از دهانم خارج می‌شد و ته‌مانده دودهای کنار دستی از لابلای آن‌ها عبور می‌کرد. بلبشویی بود این آخر محفل از دود! از زیر و بم دود، دو عدد بادامِ بوداده در وسط یک دایره به چشمم خورد. دیدم یک خارجکی چشم بادامی کنارم نشسته و از زغالِ سر قلیان عکس می‌گیرد. خواستم سر صحبت را باز کنم و باهاش عکس بگیرم. تمام کشوهای حاوی لغات خارجکی مغزم را که بیرون کشیدم، هشت تا کلمه و یک جمله انگلیسی یافت کردم. «hello» و «thank you» و «ok» را که هر بنی بشری بلد است، «good» را هم که از فیلم‌های هالیوودی یاد گرفته بودم. «bad» هم که اگر هم‌معنی با «بد» خودمان نبود، نمی‌دانستم و «hand» و «head» را هم که از فوتبال دارم. یک جمله هم بود که این اوایل کار، به کار نمی‌آمد. می‌ماند «photo» که اصلاً به همین نیت وارد عمل شده بودم.
آرام با پاییدن اطراف به چشم بادامی گفتم: «هِلو!» جواب داد. گفتم: «ببخشیندا، شوما ژاپنی یا چینی یا کُرِی؟» هم وطنِ تخت کناری پوزخندی زد و جمله‌ای انگلیسی بلغور کرد که من نفهمیدم! خارجکیِ چشم بادامی اما سریع جوابش داد: «Japan»
سر تکان دادم: «اوه، ژاپن!... اون‌وقت ژاپن گودِس یا ایران؟» باز یارو که فهمید پشیزی انگلیسی حالیم نیست، خندید و رو کرد به توریست ژاپنی و گفت: «Japan is good or Iran?» پاسخش داد: «good، good!» گفتم: «باریکِلّا! میگِد هر دوتاش گودِس، آما ایران گودتِرِسا!» بالاخره حرف دلم را زدم و گفتم: «اجازه می‌فرماین یه فوتو با هم بیگیریم؟» متوجه شد و جواب داد: «اوه، فوتو، یس...»
گوشی را به همان فرد تخت کناری که نیشش تا بناگوش باز بود سپردم و دست گذاشتم روی شانه‌های توریست ژاپنی و گفتم: «بی‌زحمِت شومام هَندیدونا بیذارین رو شونا من.» سر تکان داد و گفت:«photo!» گفتم: «نه؛ میگم هندیدونا... ولش کونین، هَندی من فقط رو شونه شوما باشِد کافیِس!»
هَندم را گذاشتم روی شانه‌های توریست و با صدای «چیلیک»، تنکیویی گفتم و رفتم روی تخت خودم. خنده‌های هم‌وطن عذابم می‌داد و در دل خودم را لعنت می‌کردم که چطور دامنۀ لغات انگلیسی‌ام را افزایش ندادم که با این فضاحت روبرو نشوم. این خنده‌ها که بیش از حد فشار آورد و سه، چهار لغت باقیمانده که دیگر به کارم نیامد، بی‌خیال الباقی حلقه‌های دود شدم و برخواستم و گفتم: «Nice to meet you!» جواب که داد، حساب کردم و الفرار!
همه این کلمات را روی صفحۀ بلاگفان ریختم و با درآمیختن آن‌ها، تار و پود این مطلب را در هم تنیدم که بگویم: «زبان انگلیسی را فرا بگیرید که حتی موقع کشیدن قلیان هم به کارتان می‌آید!» یک کلام: «اطلبو الانگلیسی ولو بالقهوه‌خانه، اصلاً ولو بالجّاپون!»

-----------------------------------------------------------

این مطلب توسط استاد عزیزم «میرزا» نوشته شده. ازشون ممنونم.

یه چند روزی نیستیم. تو این روزا دعا برای ما فراموشتون نشه. التماس دعا.

۲۳ موافق ۳ مخالف
یکم طولانی ترمینوشتین:دی

معلومه اصلا اهل مطالعه نیستین. چون تازه با بلاگفان آشنا شدین یک پیشنهاد میکنم بهتون:

شما مطالب بلاگفان رو همه رو تا ته بخونین. اگه پشیمون شدین بیاین من بهتون غرامت میدم :دی
این مطالب از کوتاه ترین مطالب ما هست!

از همون اول فهمیدم میرزا نوشته :دی
البته فهمیدنش هم کار سختی نبود
ای میرزااااا ای میرزاااا
بزا هیچی نگم :دی
فقط من نفهمیدم چرا باز پای من تویِ پست باز شده؟:دی
مگه قلیون با طعم پرتقالم داریم؟-_-
امنیت جانی ندارم من
....
عه ابو دو دقیقه اومدیم خودتو ببینیم همش تو آشپزخونه بودی
ایشالا هر جا هستی سالم و خوشحال باشی

قلیون با طعم همه چی داریم!

خیلی ممنون. از آشپزخونه سلام میرسونن خدمت تون.

خخخخخخخ خیلی باحال بود
بابا تو(میرزا)دیگه کی هستی؟

دست شیطونه بستن!

((-:اهل مطالعه هستم ولی نه دراین حد

در کدوم حد؟! خدایی این حتی 600 کلمه هم نمیشه!

^___^
چه قشنگ با لهجه نوشته!!! ما هم قشنگ با لهجه خوندیم :)

استادانه!

خخخخخخخخخ خعععلی باحال بود.بسی خوشمان آمد!!

خیلی هم عالی.

@ببخشید paty daryay من معذرت می خوام واقعا، عذر میرزا را در این شب های سرد بپذیر :)
@پرتقال! صد دفه بت گفتم نگو «بزا» اونم به یه مرد، بر می خوره به آدم خو :|
همونطور که ابو گفت قلیون با طعمی هر کوفتی اومدس :)

خخخ. این بزا رو چندین بار برنتابیدم این بار هم بر نمیتابم.

@مخلصی علی محمد رضایی، خودد با حالی دادا! :)
@گندم بانو! دمدون تو این هوای سرد واقعا گرم :)
@میرزا :)))
وای وای وای
صورت منو شطرنجی کنید -_-
بذا بذا بذا بذا بذا بذا بذا
امیدوارم دیگه این خطا از من سر نزنه
عفو کن شما :)))
قلیون خودش کوفته دیگه طعم دارش چیه :/ والا!
خخخخخخ کلی با خوندنش خندیدم حححح
دورو بریام فکر کردن دیوونه شدم😂

فقط یه چیزی!
قلیون به ریه صفا نمیده ها :/

خیلی هم عالی.

صفا میده ها! نمیده؟

@ناشناس
به حرف ما که گوش نمیکنن بلکه شما بگی :دی
کلی شاد گشتم:)))
خیلی جالبه که با لهجه نوشته شده بود 

آره. به صورت خیلی هنرمندانه.

اوه جناب میرزا شرمنده کردین (-: نیازی به عذر خواهی نیست
@ابو:  درهمین حد

پس لازمه بیشتر روی خودتون کار کنین! خخخ.

@پری
با ابو بحث نکن پری :دی
پستو میخوندی به جا اینکارا :دی

والا به خدا.

چه باحال بود:)))

چه باحال بود؟!

@پرتقال خب که شدی صد بار از روش بنوی بذا بذا بذا بذا بذا بذا
یاددون نره!
@پری دریایی دشمندون شرمنده! نه، واقعنی کمترش نمیشد کرد، ما نهایت تلاشمونا کردیم آما خب متأسفانه... :)
@ناشناس همیشه لبدون خندون باشد! :)
اون دیگه طنزی ماجراست :)
@میرزا
چه قدر جالبه که با لهجه مینویسید خوشمان آمد^__^
خیر آقای بولفسنج صفا نمیده :/

بلی آقا میزا جان مرسی :)  گرفتیم :)))

ها راستی! لحجتونم تو حلقمون از پهنا ^____^

باشه. صفا نمیده. ما که چیزی نگفتیم! خخخ

(-:خیلیم خوب بود جناب میرزا
این متن که بلند نبود
تازه میرزا رعایت حالتونو کِردِس
:دی
میرزا کارش درسته بابا
+می گم میرزا همچین ته دلم لرزید تو این موقعیت قرار بگیرم ابرو برام نمی مونه
:|

والا. گل گفتی!

ایول جناب میرزا  :))
عالی  بود  :))
هَندتون بی درد  :دی

جسارتا خوب اصفهانگلیسی یاد ندارین!

هندیدون بی درد.

بیان گودِس اما بلاگفان گودترس 😅

درود بر شرفتون! شما یک بلاگفانیِ اصیل هستین!

چون شما اصفهانگلیسی نگاشتیدیم من باید بدانگونه کامنت بگذارم؟  :/
ایا این عدالتست؟انصافست؟
اصن ب کجا دارین میرین  :|||
زورگویی تا چ حد  :/

:دییی

خب خودتون تلاش کردین! من گفتم یه چیزی به شما یاد بدم! شدم آدم بد؟ :دی

یک خاطره از سفر کربلا دارم. پیرامون همین مواجهه با دوستان انگلیسی زبان. بعدن میگم
:)
.
شما هم مارو دعا کنید دادا.

بگی حتما ها! یادت نره.

قربون داداش. ما همیشه دعاگوی بلاگفانی ها هستیم.

:)) 
آقا میرزا یکم انگلیسیتونو تقویت بیکونید خو ...
دوستان بیایید عبرت بگیریم یهو دیدین ی بارم تو سفره خانه جین قلیان کشیدن (البته برا من مثلا کافی شاپی ، نمایشگاهی جایی ) پیش بیاد انگلیسی لازم شیم ...
خوب بود .. مرسی

خواهش میکنم :)

دعا هم رو جفت eye  آن :)

خیلی خیلی ممنون.

اینقدر کتابای قطور کنکور رو خوندم حوصله خوندن پست های طولانی رو ندارم :|
دعا هم میشید حتما :)

اتفاقا خوبه دیگه. از اون فضا دور میشید!

خیلی ممنون

سبک نیستا! sobok عه! فک کنم :/

خب هر لهجه یه مدله دیگه! تو اصفهانی سَبک هست.

@نیلوفر خانوم! خوشحالیم که خوشتان آمد :)
@ناشناس خواهش می کنم :)
لهجه از پهنا تجویز نیمیشد، همینجور عادی خبس :)
@گمشده! بیذارین تو این موقعیت درک میکونین چی چی کشیدم :)
@حدیث خانوم به توصیا ابو گوش فرا بدید.
@آقاگل زیارت قبول! منتظری خاطره شوما هستیم.
@هلما بانو تقویت میکونیم که سخت ضربه خوردیم تالا؛ آما بیکونید رو نفمیدم یعنی چه! :)
@مهر2خت خانوم! همیشه دو نقطه پرانتز بسته باشین انشالا! :)
جناب میرزای اصفهانی  @والا مثلا خواستم با لهجه ایصفهونی بگم : تقویت کنید :)
 الان میرم رو دور ترکیااااا :))) مطمئنا سختتر از لهجه شیرین اصفهونی ...
@پریسا خانوم این کلمه در موقعیتای مختلف تو اصفهان به صورت های متعدد استعمال دارد. جای غریب sabok، جای خودمونی sobok استعمال میشد :)
@هلما بانو آره والا، به همین غلط غولوط راضیم، خواهشا ترکی ننویسین که هیچی حالیمون نیس، تنها چیزی که بلدم (ایش یوخین منومنن) هست و خلاص!
@هلما بانو هارا گیدری رو هم اضافه کنید.
جناب میرزا@ اونم که درست ننوشتین :))))
(ایشین یوخ منن ) ---> کاری باهام نداری .. معنیشه

فحش محش ندین یه موقع! :دی

:)))) آورین خوبه ... یکم باهاتون ترکی کار شه سه سوته راه میافتین :)
اونم میشه: کجا میری ..
@آقا میرزا
@هلما بانو اینم از دو، سه تا فریدنی یاد گرفتم، احتمالا لهجه شون فرق می کرده، اینطوره؟
نه بابا من درس ادبم رو با 20 پاس شدم ، جناب میرزا هم ک اصن گفتن نداره استاده خوبی آن :)
حتی نگرانی نیس

شوخی کردم البته. استادِ خوبی ان البته. نه استاده :|

هلما بانو معنیاشا که بلدم،  حیف که جدا شدم ازشون و الا همون سه سوته حل بود.
هلما بانو لطفی شوما همیشه شاملی حالی ما شدس :)
جناب میرزا @ اینجور ک پیش میره لا ب لا کامنتا یادتون میدم :))) 
آره چون زبان ترکی مستقله لهجه های متفاوتی داره ولی کلیتش ی چیزه  ..
فریدن کجاس؟؟؟
املا 19.5 ( آیکون شیون لطفا )

دستتونو باید بیارین جلو چهارتا خط کش که بخورین 20 میگیرین اونم.

@هلما بانو چاره ای نیس، مهمون دارما با موبایل دارم جوابی محبت میدم :)
فریدن یه شهر در استانی اصفهان
@ اصش صوتی یه چیزی دیگس ولی ما به همین لا بلا کامنت هم راضیم ؛)
@جناب میرزا .. منم مهمونم با موبایل جواب میدم :)))
آها.
من گئدیم دا (من رفتم دیگه )
گئجز خیرنن (شبتون ب خیر )

شب شما هم به خیر.

دسیدون درد نکوند، حالا بیر بیر :)

خخخ. بیر بیر.

@شبیدون به خیر و لبیدون بعدی گونا خندون!
+خخخخخخ
- °_°
+خخخخخخخخخخخخخخ
-Oo
+خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
-....!!نخند شهادته:|
+://
(من+
مامانم-)
خیلی قشنگ نوشتی باریکلا!

خیلی ممنون.

سلام. عااالی بود :))
انگیزه پیدا کردم که برم زبانم رو قوی کنم :D البته برای کم‌نیاوردن توی کافه، نه قهوه خونه :))

الهی بهترین‌ها برای شما :)

خیلی ممنون.

@بهار منتقد پی حرفی مادردون برین :|
@سلام خانوم شالباف؛ عالی خوندین شوما.
وقعا به درد می خوره، چه تو کافه، چه تو قهوه خونه و...
خیلی جالب بود.

ممنون.

میزا شومام برید دیگه شیفت کاریتون داره تموم میشه:)))خهخخ

شیفدِ کاریدون! خخخ.

من اصفهونی نگفتم که:||
نیومد به همون سوی چراغ سوخته مودم..دوباره بفرستین:))

من اصفهونی گفتم ولی! خخخ.

مطمئمن؟!

کاش بیشتر کشش میدادید..
خیلی باحال بوووود😂😂😂😂😂

همینجوری شم کل ملت دارن میگن طولانی بود! خخخ.

@ابو شیفدی کاریدون :)

خخخ.

@بهار منتقد! شیفدی کاری ما از کی تا کیّس مگه؟ :)
@فیروزه بانو! خیلی باحال خوووووندین! :)
خانم هلما واقعاً چطور اینقدر صحیح ترکی مینویسید؟:دی سخته! من خودم به عنوان یه ترک نمی‌تونم اینقدر با رعایت قواعد ترکی بنویسم!:/
بعد اینکه ترکی زبانه، لهجه نیست که با پست و کامنت بشه یاد داد!:)))

آمیرزا باورتون میشه همین که عنوان رو توی پنل کاربریم دیدم با خودم گفتم حتماً یه ربطی به شما داره؟! البته حدس زدم شاید بلاگفانیا راجع به شما نوشتن، نمی‌دونستم شما نوشتید!

باز این تجربه‌ی شما ختم به خیر شده، یادتون باشه نوشه بودم، ژاپنیه کلاً گریخت از صحنه! :|
:))

نگین بلاگفانیا! خودتون رو جدای از بلاگفان ندونین ای ملت! خودت جزو بلاگفانیا هستی. میرزا هم جزو بلاگفانیا هستن. من هم هستم. همه هستن.

خواستین بگین بلاگفانیا حداقل بگین رفقای بلاگفانی مون! که معلوم بشه خودت هم جزو بلاگفانی ها هستی!
دفعه دیگه تکرار بشه میدم تِد بیاد گوش داداش کوچیکتو گاز بگیره.

@پوکرفیس داستانی گاوی پیشونی سیفیدا شنیدین؟... همونس! :))
لطف دارین شوما همیشه، ولی از «یادتون باشه» به بعد چیزی سر در نیووردم :)

این تشبیه رو برنتابیدم!

ای جان ای جان :))

ولی میرزا دادا ! داشتیم ؟! قلیون نکش برادر!
حداقل میکشی دو سیب بکش! آخه پرتقال؟! 

بعدیشَم! واسه چی چی اینقده کوتا بود ؟! تازه داشتیم حال میکردیم خُ! 

#لهجه رو قربون برم :)))

آفرین به تو علی.

خیلی کوتاه بود خدایی.

میرزا شوما دیگه برو...شیفدی کارید تموم شدی:)))
@ابو شوما معنی کن بیبینم شیفدی کارید تموم شدی یعنی چه؟ :)

میرزا من اگه میتونستم معنی کنم الان اینجا نبودم! برید وبلاگشون ببینید سر یک دیدن عکس و پسندیدنش چپه مکافاتی داشتم با ایشون! خخخخ.

@عشق استا علی ترینم :)
دادا دو سیب که خیلی سنگینس، از چارباغ نیمیشد خارج شد :)
#لهجه هم قربونی شوما دادا! :)
خخخخخ اولاش فکرم رفت سمت اینکه توو قهوه خونه یه سوتی ای چیزی بدن!یعنی منظورم اینه که کلا اون شخص توریست، ایرونی باشه!مشهدی حتا!بچه ی یه محلی حتا!:)))) چون فکر میکردم مثلا دود زیاد زدن بر بدن واسه همین دچار توهم شدن!!=))) 
@آ میرزا:خوبست خوبست خیلی خوبست:| خخخخ کلا همینو یاد دارم از لهجتون:| :))
@بانو رفیعه! ببخشیندا! آما انگار همینم خب یه یاد ندارین :)
خُبس، خبس، خیلی خبس :|
دادا عکسدونا میذاشتین بعد این همی دردسر
آی لاو اصفهانی اکسنت ویری ماااچ
@عکسی کی؟ درکل زوج های مهندس مملکت به سلامت باشند!
پوکر فیس عزیز@ اینجوری ک شما تعریف کردی ازم ، یهو تصمیم گرفتم ی کتاب آموزش ترکی بنویسم ولی در حد تصمیم موند:))
بنظرم یادگیری زبان راحتتر از لهجه است هااا ...
در راستای صوبت پری باید بگم راست میگه سُبُکِ(SOBOK)
ما خودمون بچه اصفهانیما:دی
اصن یه لذت خاصیِ خوندن این پست:))
هرچند دیگه لهجه خودمون و داره یادمون میره از بس مشهدی صوبت کردین:دی

کی مشهدی حرف زده؟! خخخخ. من انکار میکنم!

@ جنااااب میرزااااا( با لهجه اصفهونی خوانده شود):
والا ما اینو از عموپورنگ به یاد داریم!اوشون میگفت "خوبست":| خخخ حالا خبس هم همچینی توفیر ندارستا:| :))

میشه جنابی میرزا!

@poker face! شوما بچه اصفهانی؟ خیلی خیلی مشعوفم از مصاحبت با شوما همشهری :)
شوما یعنی یه جای غریب که میرین مثلا میگن چایی بیارم، میگین: ببخشید، sobok باشِد؟
شوما باید از بچایی فِلاوَرجون باشید نه؟ یا اِز دستگرد به اون طرِف فوقش :)


@رفیعه بانو! ندارستا؟!!!!! :|
:|||

شما را چه شد؟

@میرزااا
چرا توهین میکنی باو!هیشکی تصور خوبی از بچا فلاورجون نداره!و دیگر اینکه نه بااو من اصن لهجه ندارم و به همین دلیل معمولا مورد تمسخر واقع میشم:دی من همون سَبُک رو میگم!
و دیگر اینکه من بچه نجفابادم:)
موقع خوندن حدس زدم کار میرزا باشه:)) 
دستتون درست ولی خدایی قلیون کشیدن نداره ها سرتاش ضرره ولاغیر.:)
تشکرات
یاعلی

خواهشات!

@نه poker face، همه جا خب و بد داره، البته منم حس خوبی به اون طرفا ندارم، ولی این قاعدۀ کلی تسلای دله :)
به به نجفباد! :)
امروز توی یه محفلی با حضور 5 تن از مقاماتِ غیر لشکری(!)، مطلب تون رو با صدای بلند خوندیم و ملت هم محظوظ شدن :)
فقط نمی دونم چرا من انقد اصفهانی رو خوب حرف میزنم :|
وقتی میخوندم برا دوستان، کلاً روده بُر شدن از لهجه م دی:
دسددون درد نکنِد :)
@میرزاا
بابا تااونجایی که من دیدم ازشون همش بحث دعوا و اینا ازونطرفا بوده!
ولی خب بازم درسته که خوب و بد داره:)

شما کجایین؟
@poker face
بیشتر طرف قدرجون این برنامه ها هست. که البته چیزی با هم فاصله ندارند.
من اصفهانم.
@شهروند مریخی سریدون درد نکنه! البته روزی گونا خب نبوده بخندین، ولی خب حالا شدس دیگه :)
شاید ۵ دفعه خودم بهت گفتم: دسیدون! :)
@میرزا
اونا رو که اصن نگو:/ ولشون کنن دنیارو متلاشی میکنن:/

خوشوقتم:)
@poker face
آره والا، آره والا :)
من نیز... ؛)

i want go to the blogfun and ...d 
موفق باشی جناب استاد بلاگفانی ...

چوکاره؟! مجله قشنگ حرف بزن بفهمم خب!

@آق میرزا من تسلیم:))))

آفرین.

چقد قشنگ و جالب بود !

ممنون. قشنگ و جالب خوندید.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بلاگفان، یک نیروگاهِ غنی سازیِ لبخند، واقع در تنها جزیرۀ شادی در کلِ بلادِ بیان یا به عبارت بهتر سرزمینِ بیان هست. با ورود به این نیروگاه متعهد میشین که لبخند بزنین و با خروج از این نیروگاه متعهد میشین که تا ورود بعدی این لبخند رو حفظ کنین.
شعارمون رو هم حفظ کنین:
باحال باشید :)
HTML tutorial
نویسندگان
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان